Om te gaan bikepacken is vereist om de nodige spullen mee te kunnen nemen. Je gaat namelijk een paar dagen onderweg en in deze tijd moet je bekijken hoe afhankelijk je wilt zijn van de buitenwereld. Hoe groter de onafhankelijkheid hoe serieuzer je uitrusting zal moeten worden. Voor mij is fietsen op de MTB niet alleen ontspannend maar tegelijk vind ik het ook leuk om hier met inspanning in te gaan.

Mijn bikepacking avontuur door Luxemburg heb ik dan ook op sportieve wijze ingezet. Concreet betekend dat een dag flink fietsen met een minimale uitrusting maar direct wel de luxe van overnachtingen in ho(s)tels. Graag wil ik mijn uitrusting toelichten en deze ook doortrekken naar een volledige bikepack gear voor totale onafhankelijkheid.

De fiets en toegepaste optimalisaties

Bikepacken begint natuurlijk met een fiets en een mountainbike in het bijzonder. Er zijn bikepack geoptimaliseerde fietsen maar ik heb er voor gekozen te gaan rondreizen met mijn Scott Scale. Eigenlijk een zeer sportieve XC mountainbike maar met wat aanpassingen geschikter gemaakt bikepacking. De volgende optimalisaties heb ik toegepast.

Stuur iets omhoog

Mijn doel is om iedere dag tussen de 80 en 100 kilometer te fietsen. Dit betekend dat je veel uren maakt een daarvoor is de race houding van de Scott Scale niet optimaal. Door het omdraaien van de stuurpen gaat het stuur net even een stukje omhoog. Wel zo comforabel!

Tape ter bescherming frame

Door het aanbrengen van de tassen krijgt de lak van je fiets het zwaar te voorduren. Een dikke, transparante tape voorkomt lelijke plekken. Na de reis verwijder je de tassen en tape en ziet je fiets er nog spik en span uit!

Stevige banden

In Nederland rijd ik met zo licht mogelijke banden. Dit kan omdat we, zeker rond de veluwe, weinig rosten en stenen hebben. VOor een meerdaagse wil je meer zekerheid op het voorkomen van lekke en kapotte banden en daarom heb ik stevigere modellen gebruikt.

Dropper zadelpen

Waarschijnlijk zijn er weinig bikepackers met een dropper zadelpen maar gezien mijn sportieve ambitie heb ik er toch één geinstalleerd. Hiermee kan ik met een druk op de knop het zadel laten zaken zo ook technische hindernissen makkelijker overwinnen.

Tassen, tassen, tassen

Naast de fiets zijn met name de gebruikte tassen zeer kenmerkend. Er bestaat een heel gamma aan tassen waarmee je je fiets kunt omtoveren tot een echte pakezel. Hieronder een uiteenzetting van de meest belangrijke tassen.

Veelgebruikte tassen kenmerkend voor bikepacking. In dit geval van Apidura.

Zadeltas

De zadeltas hangt achter je zadel en aan de zadelpen. De capaciteit is tussen de 10 en 17 liter. Zelf gebruikte ik deze tas voor de dagelijkse dingen zoals wat kleding en verzorgende producten. De tas kon ik dan ook redelijk makkelijk (de)monteren.

Frametassen

Het frame van je fiets geeft een prachtige ruimte voor opslag. Afhankelijk van je frame kun je hier een tas kwijt met een capaciteit van tussen de 3 en 15 liter. Deze tas gebruikte ik voor gereedschap, reservebandjes en andere dingen die ik alleen onderweg nodig zou hebben.

Belangrijk is wel dat de tas goed strak in je frame hangt zodat hij niet in de weg gaat zitten omdat hij "uitzakt" en dan te dik wordt.

Stuurtas

De stuurtas is een ronde "rol" die je voor aan je stuur hangt. Zelf heb ik die nog niet gebruikt maar ook hier kan weer een flinke capaciteit hebben. Handig voor bijvoorbeeld een tentje en slaapmatje.

Rugtas

Natuurlijk had ik ook een rugzak mee. Hierin heb ik een waterzak van 3 liter en daarnaast het eten voor die dag. Ook belangrijke zaken als geld, papieren kun je hierin kwijt. In mijn geval gebruik ik de compacte Osprey Raptor.

To zover even.

Happy biking!